Phantom HD GOLD


Phantom HD Gold to pierwsza na świecie cyfrowa kamera slow do realizacji ujęć slow motion, dedykowana na rynek filmowy. Firma Vision Research wyprzedziła oczekiwania najbardziej wymagających profesjonalistów oferując możliwość zapisu aż 1050 klatek na sekundę w pełnym HD (1080p). Rejestracja przez sensor w rozmiarze super 35mm oraz zapis RAW w 14 bitach oraz gniazdo PL do mocowania obiektywów filmowych, pozwalają uzyskać obraz, który nie ustępuje plastyką kamerom takim jak Arri Alexa czy RED Dragon.

Rodzaj Sensora CMOS
Pełna rozdzielczość 2048x2048px
Rozmiar Sensora 25,6mm x 25,6mm
Głębia Koloru 14bit
Czułość ISO 250
Mocowanie obiektywów PL/Nikon F
Max fps przy 2048x2048 555
Max fps przy 1920x1080 1050
Max fps przy 1280x720 1500

Zapis obrazu z kamery Phantom HD Gold może odbywać się na 2 sposoby:

1. Informacje z sensora zapisujemy na dedykowany dysk CineMag w formacie .CineRaw, bez kompresji w 14 bitach. Dzięki tej metodzie, uzyskujemy obrazek o najwyższej możliwej jakości, który bez problemu spasujemy z innymi kamerami na postprodukcji. Format .CineRaw możemy w razie potrzeby przeliczyć na dowolny inny np. tiff, dpx, czy niekompresowany mov.

2. Ujęcie zapisane do wewnętrznej pamięci RAM odtwarzamy z prędkością 25 fps i rejestrujemy obraz który wychodzi z kamery po złączu HD-SDI na rekorder zewnętrzny taki jak AJA czy Odyssey. Dzięki temu uzyskujemy 10 bitowy obraz kodowany w wybranym formacie (ProRes, DNxHD, itp.) Wadą tej metody jest mniejsza ilość bitów (10 zamiast 14), natomiast zyskujemy na czasie, ponieważ dysk z materiałem do montażu jest gotowy ok. 30 min po zakończeniu zdjęć.


1500 FPS
1280x720
1050 FPS
1920x1080
555 FPS

2048x2048


Kamera Phantom HD jest idealnie przystosowana do rygorystycznych wymogów planów reklamowych/fabularnych. Aby zapewnić jak największą elastyczność producent przewidział dwie metody rejestracji obrazu.

1. Aby przetworzyć ogromne ilości danych, kamera wyposażona została w moduły wewnętrznej pamięci RAM, na które następuje wstępna rejestracja ujęcia. Zarejestrowany materiał możemy odtworzyć w pełnej jakości natychmiast po zarejestrowaniu. Na podstawie decyzji reżysera i operatora ujęcie możemy albo zapisać na dysk CineMag na kamerze albo usunąć. Zapis trwa jedynie kilka sekund. Alternatywnie możemy odtworzyć nagranie z RAM'u i zapisać je na rekorderze zewnętrznym. Zapis do RAM'u jest ograniczony czasowo (patrz tabela czas zapisu)

2. Druga metoda polega na bezpośrednim zapisie materiału na dysk CineMag. Dzięki temu jedynym ograniczeniem czasu trwania ujęcia jest pojemność dysku. Maksymalna prędkość jaką możemy stosować to 450 klatek na sekundę przy rozdzielczości Full HD 1920x1080. Niestety ze względu na strukturę dysku CinaMag nie możemy kasować z niego zapisanych ujęć.


Oświetlenie

Podczas kręcenia ujęć slow motion musimy pamiętać o doborze odpowiedniego oświetlenia. Zastosowanie zbyt małych, lub niewłaściwie zasilanych jednostek będzie skutkowało efektem migotania lamp w obrazie, czyli popularnie zwany flicker. Zjawisko bierze się z faktu, iż prąd przemienny zmienia się z częstotliwością 50Hz czyli żarówka zapala się i gaśnie 100 razy na sekundę. Jeżeli rejestrujemy 200 lub więcej klatek, na naszym ujęciu możemy zaobserwować zjawisko zapalania się i gaśnięcia, co daje niepożądany efekt pulsowania. Aby uniknąć tego problemu sugerujemy stosować:



1. Światło żarowe o mocy każdej żarówki 5 kW lub więcej. Uzasadnienie: Włókna wolframowe w żarówkach o tak wysokiej mocy są na tyle duże że nie zdążą ostygnąć podczas zmiany wartości prądu, przez co zjawisko pulsowania nie zachodzi wcale. Możemy korzystać z dowolnego klatkażu.


FLICKER: 300W, 650W. 800W, 1KW, 2KW
FLICKER-FREE : 5KW, 10KW, 20KW

2. Światło wyładunkowe HMI z zasilaczami najnowszej generacji - Flicker Free 1000Hz. Zwykły tryb flicker free powyżej 200 FPS będzie pulsował niezależnie od wielkości lampy, natomiast flicker free 1000Hz pozwala na użycie jednostki o dowolnej mocy (nawet tak małych jak 200W czy 575W) przy dowolnym klatkażu. Uzasadnienie: Częstotliwość 1000 Hz z którą rozpala się gaz w palniku wyładunkowym daje podobny efekt jak w dużych jednostkach żarowych tzn lampa praktycznie świeci ze stałą mocą, bez efektu pulsowania.
FLICKER-FREE : Każda jednostka 1000Hz

Tabela kompenacji światła względem 25 FPS
FPS F #F
25 16 0
50 11 1
100 8 2
200 5.6 3
400 4 4
800 2.8 5
1000 2 2/3 5 1/3