Phantom FLEX 2,5K to godny następca Phantoma HD Gold. Co się zmieniło? Przede wszystkim czułość. Przy Goldzie eksponowaliśmy materiał na około 250 ISO, teraz możemy śmiało przyjąć wartość 1000 ISO. Kolejną zmianą jest rozdzielczość sensora pozwalająca na zapis w rozdzielczości 2560x1600 i robiąca wrażenie opcja zapisu aż 2570 FPS w Full HD(1080p). Kamera została też wyposażona w specjalny tryb HQ(High Quality) który redukuje szum oraz potencjalne artefakty.
Rejestracja przez sensor w rozmiarze super 35mm, zapis RAW w 12 bitach oraz gniazdo PL do mocowania obiektywów filmowych, pozwalają uzyskać obraz, który nie ustępuje plastyką kamerom takim jak Arri Alexa cze RED Dragon.
Rodzaj Sensora | CMOS |
Pełna rozdzielczość | 2560 x 1600 |
Rozmiar Sensora | 25,6mm x 16,0mm |
Głębia Koloru | 12bit |
Czułość | ISO 1200 |
Max fps przy 1920x1080 HQ | 1275 |
Max fps przy 1920x1080 | 2570 |
1. Aby przetworzyć ogromne ilości danych, kamera wyposażona została w moduły wewnętrznej pamięci RAM, na które następuje wstępna rejestracja ujęcia. Zarejestrowany materiał możemy odtworzyć w pełnej jakości natychmiast po zarejestrowaniu. Na podstawie decyzji reżysera i operatora ujęcie możemy albo zapisać na dysk CineMag na kamerze albo usunąć. Zapis trwa jedynie kilka sekund. Alternatywnie możemy odtworzyć nagranie z RAM'u i zapisać je na rekorderze zewnętrznym. Zapis do RAM'u jest ograniczony czasowo (patrz tabela czas zapisu)
2. Druga metoda polega na bezpośrednim zapisie materiału na dysk CineMag. Dzięki temu jedynym ograniczeniem czasu trwania ujęcia jest pojemność dysku. Maksymalna prędkość jaką możemy stosować to 340 klatek na sekundę przy rozdzielczości Full HD 1920x1080 oraz 190 klatek przy rozdzielczości 2560x1600, w trybie HQ ilość klatek spada o połowę. Niestety ze względu na strukturę dysku CinaMag nie możemy kasować z niego zapisanych ujęć.
1. Informacje z sensora zapisujemy na dedykowany dysk CineMag w formacie .CineRaw, bez kompresji w 12 bitach. Dzięki tej metodzie, uzyskujemy obrazek o najwyższej możliwej jakości, który bez problemu spasujemy z innymi kamerami na postprodukcji. Format .CineRaw możemy w razie potrzeby przeliczyć na dowolny inny np. tiff, dpx, czy niekompresowany mov.
2. Ujęcie zapisane do wewnętrznej pamięci RAM odtwarzamy z prędkością 25 fps i rejestrujemy obraz który wychodzi z kamery po złączu HD-SDI na rekorder zewnętrzny taki jak AJA czy Odyssey. Dzięki temu uzyskujemy 10 bitowy obraz kodowany w wybranym formacie (ProRes, DNxHD, itp.) Wadą tej metody jest mniejsza ilość bitów (10 zamiast 12), natomiast zyskujemy na czasie, ponieważ dysk z materiałem do montażu jest gotowy ok. 30 min po zakończeniu zdjęć.
Podczas kręcenia ujęć slow motion musimy pamiętać o doborze odpowiedniego oświetlenia. Zastosowanie zbyt małych, lub niewłaściwie zasilanych jednostek będzie skutkowało efektem migotania lamp w obrazie, czyli popularnie zwany flicker. Zjawisko bierze się z faktu, iż prąd przemienny zmienia się z częstotliwością 50Hz czyli żarówka zapala się i gaśnie 100 razy na sekundę. Jeżeli rejestrujemy 200 lub więcej klatek, na naszym ujęciu możemy zaobserwować zjawisko zapalania się i gaśnięcia, co daje niepożądany efekt pulsowania. Aby uniknąć tego problemu sugerujemy stosować:
1. Światło żarowe o mocy każdej żarówki 5 kW lub więcej. Uzasadnienie: Włókna wolframowe w żarówkach o tak wysokiej mocy są na tyle duże że nie zdążą ostygnąć podczas zmiany wartości prądu, przez co zjawisko pulsowania nie zachodzi wcale. Możemy korzystać z dowolnego klatkażu.
FLICKER: 300W, 650W. 800W, 1KW, 2KW
FLICKER-FREE : 5KW, 10KW, 20KW
2. Światło wyładunkowe HMI z zasilaczami najnowszej generacji - Flicker Free 1000Hz. Zwykły tryb flicker free powyżej 200 FPS będzie pulsował niezależnie od wielkości lampy, natomiast flicker free 1000Hz pozwala na użycie jednostki o dowolnej mocy (nawet tak małych jak 200W czy 575W) przy dowolnym klatkażu. Uzasadnienie: Częstotliwość 1000 Hz z którą rozpala się gaz w palniku wyładunkowym daje podobny efekt jak w dużych jednostkach żarowych tzn lampa praktycznie świeci ze stałą mocą, bez efektu pulsowania.
FLICKER-FREE : Każda jednostka 1000Hz
FPS | F | #F |
---|---|---|
25 | 16 | 0 |
50 | 11 | 1 |
100 | 8 | 2 |
200 | 5.6 | 3 |
400 | 4 | 4 |
800 | 2.8 | 5 |
1000 | 2 2/3 | 5 1/3 |
Q. Czy można na Phantoma Flex 2,5K można nagrywać materiał jak na zwykłą kamerę używając przycisku Start/Stop, pomijając pamięć RAM?
A. Tak. Kamera może pracować w dwóch trybach. Pierwszy to nagrywanie w pętli do pamięci RAM. Drugi natomiast pozwala na bezpośredni zapis na Dyskach CineMag. Jedyna wada to limit klatkażu w tym trybie: 190 fps dla rozdzielczośći 2560 x 1600 oraz 340 fps dla 1920 x 1080 (połowa w trybie HQ)
Q. Mamy do nagrania kilka ujęć dźwiękowych i nie chcemy brać dodatkowej kamery. Czy Phantom Flex 2.5K może zapisywać dźwięk
A. Nie. Kamera nie została wyposażona w wejśćie audio, potrzebny będzie zewnętrzny rekorder i klaps.
Q. Materiał z Phantoma będzie montowany z ujęciami z kamery Arri Alexa/RED Dragon/Sony F55, etc. Czy łatwo będzie spasować różne obrazy?
A. Dzięki zastosowaniu przetwornika super-35mm plastyka Phantoma będzie zbliżona do wyżej wymienionych kamer. Zapis niekompresowanych plików .CineRaw pozwoli łatwo spasować kolorystykę na etapie gradingu. Istotnym elementem, który może zbliżyć lub zróżnicować rejestrowany materiał są również obiektywy.
Q. Chcemy po zdjęciach otrzymać pliki ProRess do montażu offline. Czy kamera zapisuje również Quicktime’y?
A. Nie. Kamera rejestruje tylko pliki w formacie .CineRaw. Najprostszym sposobem na uzyskanie plików .mov zaraz po zdjęciach jest zamówienie dodatkowego rekordera (Aja, Samurai, Odyssey), który nagrywać będzie pliki w trakcie playbacku.