Phantom Flex 4K


Phantom Flex 4K to obecnie najpopularniejsza cyfrowa kamera highspeed’owa na świecie i według nas najlepsza. Przede wszystkim oferuje niezwykłą elastyczność, pozwalającą na dostosowanie się do różnych środowisk pracy. To co wyróżnia ją najbardziej - możliwość zapisu od 15 do 1000 klatek na sekundę w rozdzielczości 4K i prawie 2000 w 2K lub FullHD 1080p. Sensor w rozmiarze super-35mm pozwala uzyskać ostry obraz z dużą ilością detali, niskim współczynnikiem szumu i dużą rozpiętością tonalną.

Rodzaj Sensora CMOS
Pełna rozdzielczość 4096x2304
Rozmiar Sensora 27,6mm x 15,4mm
Głębia Koloru 12bit
Czułość ISO 800
Mocowanie obiektywów PL/PV
Max fps przy 4096x2160 1000
Max fps przy 2048 x 1080 1950

Maksymalne czasy zapisów
OSPRZĘT i AKCESORIA

Rozdzielczość FPS 64GB RAM (sec) 1TB CIMEMAG IV
4096x2304 938 5.0 N/A
4096x2160 1000 5.0 N/A
4096x2160 120 42 10 min.
4096x2160 24 3.5 min. 65 min.
2048x1080 1975 9.8 N/A
2048x1080 500 39 12.5 min.
2048x1080 24 14 min. 265 min.

Kamera Phantom Flex 4K zawsze jeździ na zdjęcia wyposażona w niezbędne akcesoria. Wśród nich znajdują się 2 dyski Cinemag IV o pojemności 1TB każdy (więcej informacji w tabeli czasy zapisu) oraz Stacja do transferu materiałów wraz z CineStation IV pozwalająca na zrzut i konwersję materiałów bez udziału kamery. Standardowo w zestawie jest również lupa HD OLED oraz monitor onboard TV Logic. Kamera wyposażona jest w gniazdo bateryjne V-Lock i 4 baterie, które dodatkowo podczas pracy na zasilaczu działają jak UPS, podtrzymując zasilanie w razie awarii prądu.


1975 FPS
2048x1080
1000 FPS
4096x2160
938 FPS
4096x2304

Zapis obrazu z kamery Phantom Flex 4K może odbywać się na 2 sposoby:

1. Informacje z sensora zapisujemy na dedykowany dysk CineMag w formacie .CineRaw, bez kompresji w 12 bitach. Dzięki tej metodzie, uzyskujemy obrazek o najwyższej możliwej jakości, który bez problemu spasujemy z innymi kamerami na postprodukcji. Format .CineRaw możemy w razie potrzeby przeliczyć na dowolny inny np. tiff, dpx, czy niekompresowany mov.

2. Ujęcie zapisane do wewnętrznej pamięci RAM odtwarzamy z prędkością 25 fps i rejestrujemy obraz który wychodzi z kamery po złączu HD-SDI na rekorder zewnętrzny taki jak AJA czy Odyssey. Dzięki temu uzyskujemy 10 bitowy obraz kodowany w wybranym formacie (ProRes, DNxHD, itp.) Wadą tej metody jest konieczność odtwarzania każdego dubla po nagraniu, natomiast zyskujemy na czasie, ponieważ dysk z materiałem do montażu jest gotowy ok. 30 min po zakończeniu zdjęć.


Kamera Phantom Flex 4K jest idealnie przystosowana do rygorystycznych wymogów planów reklamowych/fabularnych. Aby zapewnić jak największą elastyczność producent przewidział dwie metody rejestracji obrazu.

1. Aby przetworzyć ogromne ilości danych, kamera wyposażona została w moduły wewnętrznej pamięci RAM, na które następuje wstępna rejestracja ujęcia. Zarejestrowany materiał możemy odtworzyć w pełnej jakości natychmiast po zarejestrowaniu. Na podstawie decyzji reżysera i operatora ujęcie możemy albo zapisać na dysk CineMag na kamerze albo usunąć. Zapis trwa jedynie kilka sekund. Alternatywnie możemy odtworzyć nagranie z RAM'u i zapisać je na rekorderze zewnętrznym. Zapis do RAM'u jest ograniczony czasowo (patrz tabela czas zapisu)

2. Druga metoda polega na bezpośrednim zapisie materiału na dysk CineMag. Dzięki temu jedynym ograniczeniem czasu trwania ujęcia jest pojemność dysku. Maksymalna prędkość jaką możemy stosować to 450 klatek na sekundę przy rozdzielczości Full HD 1920x1080. Niestety ze względu na strukturę dysku CinaMag nie możemy kasować z niego zapisanych ujęć.


Oświetlenie

Podczas kręcenia ujęć slow motion musimy pamiętać o doborze odpowiedniego oświetlenia. Zastosowanie zbyt małych, lub niewłaściwie zasilanych jednostek będzie skutkowało efektem migotania lamp w obrazie, czyli popularnie zwany flicker. Zjawisko bierze się z faktu, iż prąd przemienny zmienia się z częstotliwością 50Hz czyli żarówka zapala się i gaśnie 100 razy na sekundę. Jeżeli rejestrujemy 200 lub więcej klatek, na naszym ujęciu możemy zaobserwować zjawisko zapalania się i gaśnięcia, co daje niepożądany efekt pulsowania. Aby uniknąć tego problemu sugerujemy stosować:



1. Światło żarowe o mocy każdej żarówki 5 kW lub więcej. Uzasadnienie: Włókna wolframowe w żarówkach o tak wysokiej mocy są na tyle duże że nie zdążą ostygnąć podczas zmiany wartości prądu, przez co zjawisko pulsowania nie zachodzi wcale. Możemy korzystać z dowolnego klatkażu.


FLICKER: 300W, 650W. 800W, 1KW, 2KW
FLICKER-FREE : 5KW, 10KW, 20KW

2. Światło wyładunkowe HMI z zasilaczami najnowszej generacji - Flicker Free 1000Hz. Zwykły tryb flicker free powyżej 200 FPS będzie pulsował niezależnie od wielkości lampy, natomiast flicker free 1000Hz pozwala na użycie jednostki o dowolnej mocy (nawet tak małych jak 200W czy 575W) przy dowolnym klatkażu. Uzasadnienie: Częstotliwość 1000 Hz z którą rozpala się gaz w palniku wyładunkowym daje podobny efekt jak w dużych jednostkach żarowych tzn lampa praktycznie świeci ze stałą mocą, bez efektu pulsowania.
FLICKER-FREE : Każda jednostka 1000Hz

Tabela kompenacji światła względem 25 FPS
FPS F #F
25 16 0
50 11 1
100 8 2
200 5.6 3
400 4 4
800 2.8 5
1000 2 2/3 5 1/3

FAQ

Q. Czy można na Phantoma Flex 4K można nagrywać materiał jak na zwykłą kamerę używając przycisku Start/Stop, pomijając pamięć RAM?
A. Tak. Kamera może pracować w dwóch trybach. Pierwszy to nagrywanie w pętli do pamięci RAM. Drugi natomiast pozwala na bezpośredni zapis na Dyskach CineMag IV. Jedyna wada to limit klatkażu w tym trybie: 120 fps dla 4K oraz 500 fps dla 1080p

Q. Mamy do nagrania kilka ujęć dźwiękowych i nie chcemy brać dodatkowej kamery. Czy Phantom Flex 4K może zapisywać dźwięk
A. Tak. Jako pierwsza kamera ze stajni Vision Research, może rejestrować dźwięk, kiedy korzystamy z niższych klatkaży

Q. Materiał z Phantoma będzie montowany z ujęciami z kamery Arri Alexa/RED Dragon/Sony F55, etc. Czy łatwo będzie spasować różne obrazy?
A. Dzięki zastosowaniu przetwornika super-35mm plastyka Phantoma będzie zbliżona do wyżej wymienionych kamer. Zapis niekompresowanych plików .CineRaw pozwoli łatwo spasować kolorystykę na etapie gradingu. Istotnym elementem, który może zbliżyć lub zróżnicować rejestrowany materiał są również obiektywy.

Q. Chcemy po zdjęciach otrzymać pliki ProRess do montażu offline. Czy kamera zapisuje również Quicktime’y?
A. Nie. Kamera rejestruje tylko pliki w formacie .CineRaw. Najprostszym sposobem na uzyskanie plików .mov zaraz po zdjęciach jest zamówienie dodatkowego rekordera (Aja, Samurai, Odyssey), który nagrywać będzie pliki w trakcie playbacku.